Thursday 1 December 2011

Pembelajaran Interaktif Secara Online


Pembelajaran Interaktif Secara Online

Penyelesaian Kepada Pelbagai Masalah Pembelajaran

Masalah pembelajaran yang berlaku di kalangan anak-anak yang akan menduduki peperiksaan bukan semuanya disebabkan oleh sikap atau perangai mereka. Ibubapa perlulah menghalusi perkara ini lebih dalam daripada apa yang nampak di mata untuk mengetahui punca sebenar masalah yang mereka hadapi supaya cara belajar berkesan dapat diaplikasikan dengan mudah

Di antara masalah yang sering dihadapi oleh anak-anak di mana ibubapa sering terlepas pandang adalah seperti:

1. Takut untuk bertanya

Perasan takut ini mungkin disebabkan takut dimarahi oleh guru, takut diketawakan oleh rakan-rakan sekelas dan bimbang kelihatan bodoh di hadapan orang ramai.

2. Malu untuk berterus terang yang mereka tidak faham topik diajar guru di sekolah

Murid-murid merasa orang lain akan nampak kelemahan dan kekurangan diri mereka jika mereka berterus terang. Mereka juga terasa akan menjadi beban kepada guru dan ibubapa.

3. Lambat menguasai pembelajaran

Setiap anak mempunyai kecekapan yang berbeza dalam menguasai perkara yang dipelajari. Ini tidak bermakna mereka tidak cerdik.

4. Kebosanan belajar

Rasa bosan untuk belajar boleh disebabkan pelbagai perkara. Teknik dan strategi belajar yang tidak sesuai boleh mendatangkan kebosanan.

5. Gagal memberikan tumpuan pada subjek yang dipelajari

Kurang tumpuan boleh disebab oleh faktor luaran atau faktor semulajadi. Masalah ini boleh memberikan impak yang amat negatif kepada pencapaian akademik anak-anak jika tidak ditangani dengan serius.

Namun begitu masalah-masalah yang tersenarai di atas boleh dia atasi melalui
Online Learning and Assesment Package :
( Pakej Pembelajaran dan Penilaian Online )

Pakej ini memperkenalkan pendekatan pembelajaran yang baru; Teknik Belajar Sendiri. Teknik ini memberikan pelajar pilihan untuk belajar mengikut kemampuan sendiri di mana pelajar menentukan sendiri bagaimana melakukan pembelajaran mereka.

Kilk di sini untuk mempertingkatkan teknik pembelajaran anda!

~Dah Baca,Jangan Malu,Jangan Segan Pulak Nak Komen~

No comments:

Post a Comment